Detta kräver de olika generationerna av dig som arbetsgivare

Publicerat Jun 15, 2020 8:52:31 AM

I Manpowers senaste rapport "What workers want" från 2020 har 14.000 personer i 15 olika länder medverkat och svarat på frågor om hur de ser på sitt arbetsliv och vad de kräver från sin arbetsgivare för att bli långvarig. 

Svaret på vad som gör en arbetsplats är långt ifrån enkelt - utan handlar snarare om individuella anpassningar efter de medarbetare som du har eller önskar att få. Det finns alltså inget generiskt som många tror. 


Bristen på talang försätter

Det oförutsägbara har blivit det nya normala och den lavinartade ökningen av bristen på talang fortsätter. Idag har tonen hos medarbetare hårdnat. Både den äldre och yngre generationen är mer kritiska än någonsin till sin arbetsgivare och det ställs helt andra krav idag än vad det gjorde för bara 10 år sedan. 

Mer än hälften av alla företag i världen har idag problem med att hitta rätt kompetens - nästan dubbelt så många företag som för tio år sedan. Tekniken rullar extremt fort och automatiseringen fortsätter i en rasande fart. Däremot så verkar inte digitaliseringen göra så att jobb försvinner, utan snarare lägga till nya kompetenser.  

Behandla alla olika

I vår rapport "What workers want" så understryker vi att företagen måste bli bättre på att verkligen se vad deras medarbetare behöver. 
Att leda en högpresterande grupp människor är precis som att leda ett landslag i fotboll. Alla spelare är unika och ska behandlas olika - det är det enda sättet att få alla att spela det bästa spelet tillsammans och behålla talangerna i laget. 

Måste börja tänka kreativt kring kompensation

En annan stor punkt i rapporten är att företag måste bli mer kreativa på hur de ska kompensera sina medarbetare (pengar eller förmåner). En hint om vad som snart händer hos oss i Sverige är att idag så kan så många som 89% av alla medarbetare i USA tänka sig alternativa förmåner än endast högre lön. 

Detta vill de olika generationerna ha:

Gen Zs (ålder 18-24)

Ambitiösa, hungriga efter pengar och karriär. Kvinnor värderar hög lön dubbelt så mycket som män. 

Millennials (ålder 25-34)

Förstår att de har ett karriärmässigt ultramaraton framför sig och är på jakt efter att hitta en karriär som de älskar istället för att ha balans mellan en separat karriär och ett separat privatliv. 

Gen Xers (ålder 35-54)

Balans mellan privatliv och karriär där flexibla arbetstider spelar en avgörande roll. Samt även att kunna arbeta på distans.

Boomers (ålder 55-64 and 65+)

Boomers anser att deras chef och deras team betyder mest i karriären. Det är mindre viktigt att lära sig nya saker och färdigheter, istället är det viktigt att växa som individ, inte bara som anställd. 

Konsten att ge medarbetarna det dem vill ha:

Här är några smarta tips för dig som arbetsgivare för att lättare förstå dina medarbetares önskningar och behov. Att vara duktig på att attrahera rätt medarbetare är den enda långsiktiga lösningen för tillväxt. 

Tänk kreativt när de kommer till ersättning 

Lön spelar roll. Inget snack om saken. Men det gör också livet. Pengar kompenserar oftast inte förlorade relationer till vänner och familj. Därför är det viktigt att du tänker på kompensation i ett bredare format - inte bara rena pengar. Svårt! Men avgörande. 

Få medarbetarna att själva definiera sin lycka och potential 

Ge dina medarbetare insikt om vad de behöver för att trivas. Fråga dem vad de vill ha och försök att tillgodose dem i deras krav. 

Bygg en kultur som handlar om att lära sig nya saker hela tiden

Ge dina medarbetare en rejäl utmaning och supporten de behöver - för att växa och lyckas. 

Skapa ett flexibelt arbetsliv

Att välbefinnande utanför jobbet också skapar produktivitet och succé på jobbet är välkänt. Se till att dina medarbetare har ett meningsfullt liv vid sidan av jobbet - och vips! De kommer förmodligen också att lyckas bättre i sitt jobb. 

Var transparent med ditt ”varför?”

Att ha ett autentiskt “varför” har under de senaste åren blivit extremt viktigt för företag. Det gör att dina medarbetare vet varför de går till jobbet, varför de ska stanna kvar och utvecklas istället för att söka lyckan hos en annan arbetsgivare. Säkerställ att alla personer med chefspositioner också lever detta. Annars riskerar det bara att bli corporate BS och floskler. 

 

Ladda ner guiden här

 

Tags: Generation Z, Manpower, Millennials, Unga i jobb, Flexibelt jobb

×